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À propos de : Coastal surveys as an indicator of port existence. The case of Nantes and the Loire estuary between the seventeenth and ninetenth century.        

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  • Le cas de Nantes et de l’estuaire de la Loire, -  siècles
Title
  • Les enquêtes littorales comme indicateur des existences portuaires
  • Coastal surveys as an indicator of port existence. The case of Nantes and the Loire estuary between the seventeenth and ninetenth century.
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Abstract
  • This article is part of a continuation of a collective reflection conducted on the surveys commissioned by the French State regarding the coastlines between the seventeenth century and the beginning of the nineteenth century. From the selection of several surveys, such as those of Colbert and Seignelay (1664, 1665, 1683-1686) and that of Daniel Chardon between 1781 and 1785, the issue is whether their content enriches our knowledge of the ports of the modern era. In the first instance, do these surveys allow the port structure to be restored, particularly for the seventeenth century? Outside the major ports, the “port dust” is not always easy to outline during this period and all archival sources must be used. Once the ports have been identified, the aim is to measure the ability of coastal surveys to understand their infrastructures (platforms, cranes, storage areas, etc.) and their activities.
  • Cet article s’inscrit dans la continuité d’une réflexion collective menée à partir des enquêtes commanditées par l’État français à propos des littoraux entre le xviie et le début du xixe siècle. À partir de la sélection de plusieurs enquêtes - celles de Colbert et de Seignelay (1664, 1665, 1683-1686) et celle de Daniel Chardon entre 1781 et 1785 - il s’agit de déterminer si leur contenu permet d’enrichir nos connaissances sur les ports de l’époque moderne. Ces enquêtes permettent-elles, dans un premier temps, de restituer la trame portuaire, notamment pour le xviie siècle ? En dehors des grands ports, la « poussière portuaire » n’est pas toujours facile à dessiner pendant cette période et la mobilisation de toutes les sources archivistiques s’impose. Une fois les ports identifiés, il s’agit de mesurer la capacité des enquêtes littorales à appréhender leurs infrastructures (quais, grues, lieux de stockage, etc.) et leurs activités.
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  • ABPO_1263_0101
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