Abstract
| - Résumé. Le polar marseillais, apparu au milieu des années 90 dans l’orbite du néo-polar français, est né de la réaction de Marseillais, d’origine ou d’adoption, à la dégradation de l’image de leur ville et à la montée de l’extrême droite. Un certain nombre de conventions et de traits formels définissent ce sous-genre : Marseille est un véritable acteur du récit et non son simple cadre ; l’image littéraire de la ville ne gomme pas la pauvreté, la violence, les liens entre la pègre et les élus, le trafic de la drogue, mais elle présente aussi positivement le soleil et la mer, le parler marseillais, le pittoresque chaleureux du cosmopolitisme. Ce sont ces derniers traits qui ont fait évoluer ce roman noir militant des pionniers vers un produit parfois stéréotypé, labellisé comme « polar marseillais ». Est ainsi mis en évidence le lien entre apparition d’une sous-variété du roman policier et reconstruction d’une identité locale, et proposée une méthode d’analyse sociologique des genres littéraires.
- Abstract. Thriller novels from Marseilles appeared in the mid-nineties, in connection with the re-birth of French detective novels. Their emergence is closely linked to the decline of Marseille’s image and to the growing success of the far-right political party the Front National, both of which provoked reactions from some Marseille-based authors. Marseillais thrillers are defined by a certain number of conventions and formal distinctions : the city of Marseille appears as an actor in itself, and not solely as a narrative frame of action. Poverty, violence, drug dealing and connections between the underworld and the elect are constituent elements of the city’s description, but the sun, the sea, Marseille’s atypical dialect and its cosmopolitism are positively stressed, too. These latter features have brought about change in this literary genre ; the formerly popular and militant black novels were soon replaced by other stereotypical products, employing an advertising approach which focussed on the new « Marseille thriller ». This examination shows the links between the rise of a new black novel variety and the re-construction of a positive local identity ; it also proposes a method which facilitates a sociological analysis of literary genre.
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