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À propos de : On identity management strategies that explain their sport fans’ group construction modes : An exploratory study in Elite French rugby        

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  • On identity management strategies that explain their sport fans’ group construction modes : An exploratory study in Elite French rugby
  • Stratégies de gestion identitaire et modes de structuration de groupes de supporters : étude exploratoire dans le rugby français Élite
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Abstract
  • On identity management strategies that explain their sport fans’ group construction modes : An exploratory study in Elite French rugby. The analysis of identity management strategies in regards with sporting performances (for example, MATing, blasting and boosting) has been essentially conducted in the North-American context. The aim of this study is to demonstrate, in the specific context of French rugby union, that identity management strategies are not only compared with team identification levels but also with the structure and the organisation of sport fans’ groups : either “ultra” (characterised by a desire of autonomy from the other groups of fans and associated to elitist and competitive norms applied to the supra category) or “traditional” (without any particular identity claim in relation with the other groups of fans). Therefore, we surveyed 176 fans of French elite rugby union teams (87 ultra and 89 traditional fans). The analysis of identity strategies (stage 2) shows that ultra fans (1) recognize being more incline to confront opponent fans following a defeat of their favourite team than traditional fans (that is, blasting), and to claim their link to the team than traditional fans (that is, MATing), whatever the result is. Moreover, the blasting strategy is rather used by ultra fans after a defeat of their favourite team than a victory. Limitations and future research perspectives conclude this article.
  • L’analyse des stratégies développées par les supporters, suite à des performances d’équipes sportives (par exemple, MATing, blasting et boosting), est un thème qui a été presque exclusivement étudié dans un contexte nord-américain. L’objectif de cette étude exploratoire est de montrer, dans le contexte spécifique du rugby français, que ces stratégies, généralement attribuées aux niveaux d’identification aux équipes, peuvent être, également, dépendantes des modes de structuration des groupes : soit de type « ultra » (caractérisé principalement par une volonté d’autonomisation positive vis-à-vis des autres groupes du club, associé à des normes élitistes et compétitives, en lien avec la supra catégorie), soit de type « traditionnel » (sans revendication spécifique de l’identité propre du groupe de supporters, par rapport aux autres groupes co-présents). Dans ce but, 176 supporters d’équipes du championnat français Élite ont été sollicités (87 supporters supposés ultras et 89 traditionnels). Le mode de structuration de ces groupes a été analysé (phase 1) et, dans l’ensemble, confirmé. Les résultats sur les stratégies (phase 2)montrent que les supporters ultras admettent vouloir rentrer davantage en confrontation avec les supporters adverses (c’est-à-dire, blasting) et revendiquent davantage leur lien à l’équipe (c’est-à-dire, MATing), que les supporters traditionnels, quel que soit le résultat du match. De plus, la stratégie de blasting est davantage utilisée par les ultras, suite aux défaites qu’aux victoires de leur équipe. Les limites et perspectives de ce travail exploratoire concluent cet article.
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  • BUPSY_529_0049
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