Abstract
| - In connection with « Copsy-enfant » our recent research on the construction of gender and generational identity among teenagers, we set up a number of talking worshops for middle and high school students in a working-class neighborhood of metropolitan Paris. The purpose of this article is to situate our research within the context of today’s interrogations on adolescence and the status of the spoken word. This paper demonstrates how, unlike the clinical sociology used in these types of institutions, the clinical environment of these support groups-whose orientation was psychoanalytic- was shaped by the specific orientation of our research. We address the containing function and the social bonds that such groups provided for the teenagers as well as the impact of this investment on their speech acts. The groups allowed for the elaboration of a collective narrative, and the development of argumentation ethics within the school. We paid particular attention to the Subjects’ transfer mechanism onto the clinicians and the dynamics that developed around the teenager’s gender and generational positions.
- À l’occasion d’une recherche récente « Copsy-enfant » portant sur la construction de l’identité sexuée et générationnelle des adolescents, nous avons développé plusieurs groupes de parole dans des collèges et lycées situés dans une banlieue populaire de la région parisienne. Le propos de cet article est déjà de situer notre démarche par rapport aux interrogations actuelles sur l’adolescence et sur le statut de la parole. En les distinguant des dispositifs d’intervention dans les institutions, nous montrons comment s’est structuré l’espace clinique de ces groupes d’orientation psychanalytique dans le cadre spécifique d’une recherche. Nous évoquons la fonction de contenant et d’étayage du lien social que ces groupes ont constitué pour les adolescents, les effets de l’investissement de cet espace sur la fonction de leur parole, permettant qu’émerge un « faire récit » collectif, une « éthique de la discussion » dans l’institution scolaire. Une attention particulière est apportée à la question de l’adresse de ces Sujets au chercheurs-clinicens, aux rapports de places qui se sont joués entre les sexes et les générations.
|