Documentation scienceplus.abes.fr version Bêta

À propos de : Erudition : Uses and Issues        

AttributsValeurs
type
Is Part Of
Subject
Title
  • Erudition : Uses and Issues
  • L’érudition : usages et enjeux
has manifestation of work
related by
Author
Abstract
  • What do we mean by “erudition” ? What is a “scholar” or a “learned” person ? Many stereotypes are attached both to what must be considered, first of all, as a “study method,” and to those who practice it. Limiting ourselves to the case of France, we shall examine how this method was applied during the Renaissance and the classical era, and was then called into question during the Age of Enlightenment. During the nineteenth century, erudition became the handmaiden of literary and historical studies ; at present, there are new questions that give a clearer picture of its uses and a better understanding of the issues that are at stake.
  • Qu’entend-on par « érudition » ? Qu’est-ce qu’un « érudit » ? Nombreux sont les stéréotypes attachés à ce qu’il faut d’abord considérer comme une « méthode d’étudier » ainsi qu’à ceux qui la pratiquent. En se limitant au cas français, on examinera ici comment cette méthode a été mise en œuvre à la Renaissance, puis tout au long de l’âge classique, avant que d’être mise en question à l’époque des Lumières. Devenue au xixe siècle la servante des études historiques et littéraires, l’érudition est aujourd’hui l’objet d’interrogations nouvelles qui en font bien voir les usages et mieux mesurer les enjeux.
article type
publisher identifier
  • HERM_087_0021
is part of this journal
issue section title
  • I. L’érudition en héritage
is primary topic of



Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata