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À propos de : From Cabinets of Curiosities to Museums, from Classical to Modern        

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  • Des cabinets de curiosités aux muséums, des classiques aux modernes
  • From Cabinets of Curiosities to Museums, from Classical to Modern
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  • Since the peak of the High Renaissance, classical erudition has been understood as a mastery of learned culture drawn from the written records and the rare objects collected in the cabinets of curiosities that were possessed by the European elite. However, as Cartesian philosophy was revolutionizing the scientific approach, Enlightenment collectors wavered between curiosity and rationality. Encyclopedic erudition gradually gave way to revolutionary universalism ; the history of natural history museums, with their epistemological dogmatism, allows us to grasp the emergence of modern scholarship, which is distinguished by the “hyperspecialization” of knowledge. An analysis of the role played by museums at the turning point constituted by the end of classical erudition will reveal how museums are currently taking stock of their role and reinventing erudition within the public sphere and the knowledge economy ; they are thereby confronting various contemporary forms of skepticism.
  • L’érudition classique, depuis la plus haute Renaissance, s’entend comme une maîtrise de la culture savante puisée dans les sommes écrites et les raretés rassemblées dans les cabinets de curiosités des élites européennes. Cependant que la philosophie cartésienne révolutionne l’approche des sciences, le collectionnisme des Lumières hésite entre curiosité et rationalité. Cette érudition encyclopédique cède peu à peu à l’universalisme révolutionnaire : l’histoire du muséum d’histoire naturelle et de son dogmatisme épistémologique donne à comprendre l’émergence de l’érudition moderne, caractérisée par l’hyperspécialisation de la connaissance. L’analyse du rôle du musée dans ce moment-clé de la fin de l’érudition classique nous mène à observer comment aujourd’hui, en passant par une remise en question, il réinvente une forme d’érudition au cœur de l’espace public et de l’économie des savoirs, confrontant les différents scepticismes actuels.
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  • HERM_087_0036
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  • I. L’érudition en héritage
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