Abstract
| - Feedback to parents of a psychology assessment: what purpose, what form? . Giving feedback to parents about the psychology assessment of their child is a difficult task which necessitates tactfulness and requires the capacity to translate into common language analyses that often the psychologist is used to formulate in professional jargon, utterly incomprehensible to non specialists. Meanwhile, feedback is necessary as well as compulsory, and is an important part of the process which expands from the first consultation to the final session of synthesis and recommendations. It often represents a productive moment of awareness and reflection both for parents and child. We discuss here the potential positive impact of an oral feedback, and refer to the French rules of ethics governing psychology assessment.
- Resumé . Rendre compte aux parents d’un examen psychologique pratiqué sur leur enfant est un exercice difficile qui demande du doigté, et la capacité de transposer dans un langage courant des analyses que le psychologue a pour habitude de penser et d’exprimer dans un langage de spécialiste dont la forme et le sens sont abscons aux non-initiés. Pourtant, rendre compte d’un examen fait partie intégrante du processus qui va de la première consultation à la synthèse terminale et peut constituer un moment fécond, pour les parents comme pour l’enfant lui-même, de prise de conscience et de réflexion. Nous proposons ici une réflexion sur l’impact positif que peut avoir un compte rendu oral bien conçu, et rappelons les obligations déontologiques attachées à l’exercice de l’examen psychologique.
|