Documentation scienceplus.abes.fr version Bêta

À propos de : Sensitizing students to clinical infant observation: A pedagogical experiment using Esther Bick’s method of direct infant observation        

AttributsValeurs
type
Is Part Of
Subject
subtitle
  • Une expérience pédagogique en lien avec la méthode d’observation directe du bébé selon Esther Bick
Title
  • Como familiarizar a los estudiandes con la observación clínica del bebé. Experiencia pedagógica con el método de observación directa del bebé de Esther Bick
  • Sensitizing students to clinical infant observation: A pedagogical experiment using Esther Bick’s method of direct infant observation
  • Sensibiliser les étudiants à l’observation clinique du bébé
has manifestation of work
related by
Contributor
Abstract
  • After reviewing the history of Esther Bick’s creation of the analytical method of infant observation, the authors present the fundamental principles of this method, along with the links in the chain of its therapeutic effect. The authors then report on the experiment carried out by Salvador Celia with medical students at the Lutheran University of Porto Alegre in Brazil, which they used as a model for a similar experiment at the Necker Faculty of Medicine at Université Paris Descartes. The experiment aims to sensitize students to the mental life of infants, the different aspects of primary symbolization, and the correct distancing of their own emotions and those of others. An innovative experiment in pedagogy, it introduces students to an open and counter-transferential semiology that will be of use to them whichever specialization in medicine they later choose to follow.
  • Après avoir rappelé l’histoire de la création de la méthode d’observation analytique des bébés par Esther Bick, les auteurs présentent les principes fondamentaux de celle-ci ainsi que les maillons de son effet thérapeutique. Après quoi, les auteurs rapportent l’expérience menée au Brésil à l’Université Luthérienne de Porto Alegre par Salvador Celia auprès des étudiants en médecine, à partir de laquelle ils ont mis en place à Paris, à la faculté de Médecine Necker de l’Université Paris Descartes, une expérience analogue visant à sensibiliser les étudiants à la vie psychique des bébés, aux différents aspects de la symbolisation primaire et à une juste distance à l’égard de leurs propres émotions ainsi qu’à l’égard de celles d’autrui. Expérience pédagogique innovante, elle introduit les étudiants à une sémiologie ouverte et contre-transférentielle susceptible de leur être utile, quelle que soit la spécialité médicale qu’ils choisiront ensuite.
  • En este artículo evocamos los orígenes del método de observación analítica de Esther Bick. Los autores describen los principios fundamentales de esta analista y sus resultados terapéuticos. Describen también la experiencia de Salvador Celia con estudiantes de Medicina en la Universidad Luterana de Porto Alegre y la toman como punto de referencia en la Facultad de Medicina Necker y en la Universidad de Paris Descartes para realizar algo similar. Se trata de sensibilizar a los estudiantes con la vida psíquica de los bebé y los distintos aspectos de la simbolización primaria, así como aprender a tomar distancia de sus propias emociones y las de los demás. En esta esta experiencia pedagógica original los estudiantes se familiarizan con una semiología contra-transferencial muy útil para cualquiera de las distintas especialidades médicas que vayan a ejercer en el futuro.
article type
publisher identifier
  • PSYE_612_0377
is part of this journal
issue section title
  • Méthodologies et techniques
is primary topic of



Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata