Abstract
| - - Communication as a governance tool in PPPs : some lessons learnt from the case ofBonjourquébec.com - Well-managed communicative relationships within projects that havebeen designed, developed, financed and/or run as PPPs are decisive in ensuring their goodgovernance. Because the private and public spheres constitute distinct spaces for organisingmodes of production of goods or services, the way they are organised, co-ordinated and managedvaries. Jürgen Habermas’s theory of communicative action offers us the possibility to refer to aconceptual framework that views communication as tool of governance for PPPs. The case studyto which this article is devoted clearly illustrates the importance of communicative relationshipswithin two management bodies at BonjourQuébec.com, which is a PPP involving the Quebectourism agency and Bell Company.
- Des rapports communicationnels bien maîtrisés dans le cadre des projets conçus, réalisés,financés et/ou exploités en PPP sont déterminants pour leur bonne gouvernance. Parce que lasphère privée et la sphère publique constituent des espaces spécifiques d’agencement de modesde production de biens ou de services, leurs configurations organisationnelles, mécanismes decoordination, structures et processus de fonctionnement sont différentes. La théorie de l’agircommunicationnel de Jürgen Habermas offre la possibilité de se référer à un cadre conceptuelfaisant de la communication un outil de gouvernance des PPP. L’étude de cas à laquelle cet articleest consacrée illustre bien l’importance des rapports communicationnels, au sein de deuxinstances de direction de BonjourQuébec.com, qui est un PPP entre Tourisme-Québec et Bell.
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