Documentation scienceplus.abes.fr version Bêta

À propos de : Raising parents’ awareness of their guiding role for their children in a museum of science and technology        

AttributsValeurs
type
Is Part Of
Subject
Title
  • Raising parents’ awareness of their guiding role for their children in a museum of science and technology
  • Un dispositif de sensibilisation parentale dans un musée scientifique
has manifestation of work
related by
Contributor
Abstract
  • Raising parents’ awareness of their guiding role for their children in a museum of science and technology. Taking into account the importance of the role of parents in accompanying their children (3-5 years old) through the discovery of an interactive scientific and technical exhibition, this research offers : 1? the elaboration of a Parents Training Scheme (PTS) - aimed mainly at changing parents’ attitudes towards their children, including a film to stimulate discussion and experience sharing among parents ; 2? an evaluation of the PTS. The study was conducted with parents interested in a “pedagogical visit” of the “3-5 years old” exhibition at the Cité des enfants (“Children’s corner”) of the Cité des Sciences et de l’Industrie (Paris). A total of 7 parent-child dyads were observed and their spoken exchanges transcribed and analysed in reference to different models (tutorial acts, conversational pragmatics, and parents’distancing acts). The hypothesis suggesting that previous awareness of their role as tutor modifies the way parents accompany their children is verified. Analyses show a sharp and individualised evolution from their first visit to the museum to their second one after the PTS. These data are discussed in relation to previous studies on parent training.
  • Résumé. A partir de la prise en considération de l’importance du rôle des parents accompagnant leurs enfants (3-5 ans) dans la découverte d’une exposition interactive à caractère scientifique et technique, la recherche propose : (1) la conception d’un dispositif de Sensibilisation Parentale (DSP) - et notamment d’un film, support de débats et de témoignages de la part des parents qui vise surtout une prise de conscience de la part du parent des liens entre sa conduite et celle de l’enfant ; (2) une évaluation du DSP. L’étude a été réalisée dans l’exposition des « 3/5 ans » de la Cité des Enfants, à la Cité des Sciences et de l’Industrie à Paris en direction des parents intéressés par une « visite pédagogique » de l’exposition. Au total, 7 dyades parent-enfant ont été observées et leurs échanges transcrits et analysés en référence à différents modèles (actes tutoriels, pragmatique conversationnelle et actes de distanciation parentale). L’hypothèse selon laquelle une action de sensibilisation préalable des parents à leur rôle de tuteur a un impact sur la manière dont ils accompagnent leur enfant se trouve confirmée. Les analyses montrent en effet une évolution marquée et très individualisée entre leur première visite et leur seconde visite au musée, après que les parents ont été impliqués dans le DSP. Ces données sont discutées dans le contexte des études sur l’éducation parentale.
article type
publisher identifier
  • RIEF_020_0087
is part of this journal
is primary topic of



Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata