Documentation scienceplus.abes.fr version Bêta

À propos de : Relations between parental involvement and academic achievement : what can we learn from empirical studies ?        

AttributsValeurs
type
Is Part Of
Subject
Title
  • Relations entre l’implication parentale dans la scolarité et les performances scolaires de l’enfant : que faut-il retenir des études empiriques ?
  • Relations between parental involvement and academic achievement : what can we learn from empirical studies ?
has manifestation of work
related by
Contributor
Abstract
  • Ce travail se propose d’examiner les liens entre l’implication parentale dans la scolarité et les performances scolaires des enfants. À travers l’examen des recherches empiriques et notamment des méta-analyses consacrées à cette question, plusieurs points seront traités. Tout d’abord, les problèmes liés à l’identification et à la définition des dimensions relatives à ce champ d’étude seront abordés. Ensuite, l’examen des liens entre les différentes dimensions de l’implication parentale et les performances scolaires des enfants seront discutés. Ce que nous pouvons retenir de ces méta-analyses est que les dimensions de l’implication parentale sont positivement liées aux performances scolaires avec des effets de petite à moyenne taille. Enfin, quelques pistes pour les futures recherches seront détaillées comme le lien entre l’implication parentale et les autres variables éducatives familiales, ainsi que les effets des différents contextes sur l’implication parentale.
  • This study analyses the links between parental involvement in children’s schooling and their school achievement. Several issues will be addressed based on the review of empirical research including meta-analysis on this question. On one hand, we will focus on the problems involved in the identification and definition of dimensions related to this field of study. On the other hand, the analysis of the relationship between the different dimensions of parental involvement and children’s school achievement will be discussed. What we can learn about these meta-analysis is that dimensions of parental involvement are positively related to academic achievement with small or medium effects. Finally, we focus on some directions for future research, such as the relationship between parental involvement and other parenting practice variables, as well as the effects of different contexts on parental involvement.
article type
publisher identifier
  • RIEF_036_0097
is part of this journal
issue section title
  • Dossier
is primary topic of



Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata