Documentation scienceplus.abes.fr version Bêta

À propos de : http://hub.abes.fr/cairn/periodical/spub/2004/issue_spub042/D33DD5A0D0F84D45E053120B220AEEE1/w        

AttributsValeurs
type
Is Part Of
Subject
subtitle
  • Implications pour la formation
Title
  • L’exercice infirmier dans un contexte d’isolement géographique
has manifestation of work
related by
Contributor
Abstract
  • Summary. A survey on the characteristics of the unique working context of nursing practice in remote areas of French Polynesia and semi-remote areas of northern Quebec demonstrates the importance of a specific training to best prepare the professionals who find themselves in this type of setting. Twenty professionals were interviewed : six nurses practicing in isolated stations in French Polynesia (Tuamotu Archipelago, Marquesas Islands and Austral Islands), six nurses practicing in semi-remote areas within northern Quebec (namely among the Algonquins, the Crees and the Attikameks), four officials of the French Polynesian Health Directorate and four training programme designers from Quebec who were encountered during an expedition to Montreal, Mistissini and Trois-Rivieres. The authors identified ten characteristics which were then regrouped into two categories for both of the practice contexts : first, those inherently linked to professional practice in an isolated context (including the characteristics of nursing practice, the working conditions, the community’s health problems, their forms of socio-professional relations, their way of life, and their perception and responses to isolation) ; and second, those pertaining to the social and natural environment, the economic conditions and the community’s cultural specificities. All of the results strongly demonstrate that the specificities of the skills utilised by these nurses are indeed very different than those which they received in their initial preparatory training. If a training programme specific to nursing practice in isolated settings seems essential for these nurses, their individual predisposition to practice in such a complex environment and the acknowledgement of their professional competencies are equally to be considered within the perspective of human resources management.
  • Résumé. L’étude des caractéristiques du contexte d’exercice d’infirmières et d’infirmiers isolés et semi-isolés en Polynésie française et dans le Nord québécois montre l’importance d’une formation préparatoire spécifique de ces professionnels. Vingt professionnels ont été interrogés : six infirmiers/ères exerçant dans les postes isolés de Polynésie française (archipel des Tuamotu, des Marquises et des Australes), six infirmiers/ères exerçant dans les postes semi-éloignés du Nord québécois (Algonquins, Cris et Attikameks), quatre responsables à la Direction de la Santé de Polynésie française et quatre « concepteurs » de programmes québécois rencontrés lors de notre exploration à Montréal, Mistissini et Trois-Rivières. Dans les deux contextes d’exercice, dix caractéristiques ont été identifiées que nous avons regroupées en deux grandes catégories : celles inhérentes à la pratique professionnelle isolée (comprenant les caractéristiques de l’exercice professionnel infirmier, des conditions d’exercice, des problèmes de santé de la population et du mode de relation socioprofessionnelle ainsi que du mode de vie et la perception de l’isolement), et celles inhérentes à l’environnement social et naturel, au contexte économique et aux spécificités culturelles de la communauté. L’ensemble des résultats montre bien les spécificités des compétences mises en œuvre par les infirmier(e)s bien différente de celles pour lesquelles on les prépare en formation initiale. Si une formation préparatoire au contexte isolé apparaît primordiale, les prédispositions individuelles de ces infirmiers à exercer dans un contexte aussi complexe, et la reconnaissance de leurs compétences professionnelles sont également à considérer dans une perspective de gestion des ressources humaines.
article type
publisher identifier
  • SPUB_042_0239
is part of this journal
issue section title
  • Études
is primary topic of



Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata