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À propos de : http://hub.abes.fr/cairn/periodical/spub/2005/issue_spub051/D33A875D34B73141E053120B220A8DC9/w        

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  • Identification des dysfonctionnements dans la prise en charge de la morbidité maternelle grave à Abidjan (Côte d’Ivoire)
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  • Résumé. A study was carried out using a clinical audit aimed at identifying the dysfunctions in the care of female patients with serious morbidity. The study was done at the University Hospital of Cocody (CHU de Codody) and in the health training unit in the southern part of Abobo (Abidjan) from January to May 2000. The study allowed us to track and record the frequency of women who nearly died (40.4%) in both of the sites during the period of the study. Malfunctions were found at all stages of the female patients’ care. The provision of medical care during the patients’ hospitalisation and care provided in the emergency room were the cases and situations wherein the most frequency was noted, with 42.8% and 39.6% of dysfunctions found respectively. The delay for patients to wait to receive care was long, varying from 80 minutes to 5 days coupled with a lack of follow-up and surveillance of patients. This data demonstrates the inadequacy of the quality of obstetrical care
  • Résumé. Nous avons mené cette étude, de type audit clinique afin d’identifier les dysfonctionnements dans la prise en charge des patientes qui ont présenté une morbidité grave. L’étude s’est déroulée au CHU de Cocody et à la Formation Sanitaire d’Abobo Sud (Abidjan) de janvier à mai 2000. Elle a permis de noter la fréquence des femmes « échappées belle » (40,4 ‰) sur les 2 sites pendant la durée de l’étude. Les dysfonctionnements ont été retrouvés à toutes les étapes de la prise en charge des patientes. Le suivi des soins en hospitalisation et la prise en charge des patientes aux urgences étaient les plus affectés avec respectivement 42,8 % et 39,6 % des dysfonctionnements. Le délai de prise en charge des patientes était long, variant de 1 h 20 min à 5 jours avec un manque de suivi des soins, de surveillance des patientes. Ces dysfonctionnements témoignent d’une insuffisance de la qualité des soins.
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  • SPUB_051_0135
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  • Pratiques
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