Abstract
| - Summary. The French public power-base imagined that the involvement and participation of consumers in decision-making could render the debates on health policies more transparent when faced with the opposing professional and techno-administrative logics. One could also ask oneself what is the true reality of this participation. The research strategy is based on the intersection and overlap of data resulting from the analysis of minutes reported from semi-guided interviews with regional and national referential persons, consumers and from documents concerning the construction and implementation of national, regional and local health policies. This study demonstrates that, from 1996 to 2002, consumers were associated with and implicated in the development and implementation of national, regional and local health policies. Exemplary success stories exist which testify to the possibility of anchoring a democratic consultation model in health institutions irrespective of the level of decision-making, application or operationalisation. Recommendations are proposed in order to strengthen these dynamic forces and relationships.
- Résumé. Les pouvoirs publics français ont imaginé que l’usager pouvait permettre de rendre les débats sur les politiques de santé plus transparents face aux logiques professionnelles ou technico-administratives. Nous pouvons nous demander quelle est la réalité de cette participation. La stratégie de recherche s’est appuyée sur le croisement de données issues de l’analyse de comptes-rendus d’entretiens semi-directifs de référents nationaux, régionaux et d’usagers et de documents concernant la construction et la mise en œuvre des politiques de santé nationales, régionales et locales. Cette étude montre que, de 1996 à 2002, des usagers ont été associés à l’élaboration et à la mise en œuvre des politiques nationales, régionales et locales de santé. Il existe des réussites exemplaires qui témoignent de la possibilité d’ancrage d’un modèle de concertation démocratique dans les institutions de santé quel que soit le niveau de décision et d’application. Des propositions sont faites pour renforcer ces dynamiques.
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