Attributs | Valeurs |
---|
type
| |
Is Part Of
| |
Subject
| |
Title
| - Représentations du bien-être du collégien selon la communauté éducative : étude exploratoire
|
has manifestation of work
| |
related by
| |
Contributor
| |
Abstract
| - Summary. The objective of this study was to explore descriptions and portrayals of students’ well-being developed by members of the educational community. Fourteen semi-structured interviews were conducted in a secondary school in Burgundy (France). The results reveal that the educational staff and the school in general do not pay much attention to the students’ physiological needs or their most basic fundamental needs. When educational team members discuss students’ well-being, they essentially refer to material and organizational needs, and tend to associate the idea of well-being with a medical concept. Study results highlight a significant need for training educational staff about physical and psychological changes of adolescent and teenaged students. A complementary study could help investigate these exploratory results on a larger scale for more broad-based general conclusions.
- Résumé. L’objectif de cette étude * était d’explorer les représentations de la communauté éducative d’un collège de Bourgogne concernant le bien-être de l’élève. Quatorze entretiens semi-directifs ont été réalisés. Les résultats montrent que la communauté éducative, et plus largement le collège, fait peu de place au corps et aux besoins fondamentaux des élèves. La communauté éducative pense essentiellement au bien-être de l’élève sous son versant matériel et organisationnel en le rattachant à une définition hygiéniste de la santé. Un besoin de formation sur les modifications survenant à l’adolescence était mis en évidence lors des entretiens. Un complément d’étude permettrait de généraliser ces résultats exploratoires.
|
article type
| |
publisher identifier
| |
is part of this journal
| |
issue section title
| |
is primary topic
of | |