Abstract
| - Trends and current issues in childbirth and parenting education. Childbirth and parenting education is a key component of health education in perinatal care. It has its origins in the notion of painless childbirth derived from the Lamaze method, based on an educational model, a behavioral model and a biomedical model. In 2005, the French Health Authority (Haute Autorité de Santé) made a number of recommendations for the clinical practice of childbirth and parenting education. By redefining its objectives and changing its name, and drawing on the principles of both the Ottawa Charter and the concept of health promotion, the French Health Authority has promoted the development of new practices in this area. These changes imply new theoretical models (both educational and health-related), which could potentially lead to a new form of empowerment for women, but also for midwives, who play a key role in childbirth and parenting education.
- Résumé. La préparation à la naissance et à la parentalité (PNP) s’inscrit parmi les actions d’éducation pour la santé en périnatalité. Elle trouve principalement ses origines dans la méthode d’accouchement sans douleur du D r Lamaze, ancrée dans les modèles de l’instruction, béhavioriste et biomédical de la santé. En 2005, la Haute Autorité de Santé rédige des recommandations pour la pratique clinique de la PNP. En modifiant ses objectifs et son appellation, et en faisant appel aux principes de la Charte d’Ottawa et au concept de promotion de la santé, la Haute Autorité de Santé incite à une évolution des pratiques. Évolution, qui suppose la référence à de nouveaux modèles théoriques éducatifs et de santé, et pourrait conduire à une nouvelle dynamique d’autonomisation des femmes, mais aussi des sages-femmes, principaux acteurs de la PNP.
|