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À propos de : Analysis of the quality of care provided to diabetic patients        

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  • Analysis of the quality of care provided to diabetic patients
  • Analyse de la qualité de la prise en charge médicale des patients diabétiques
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Abstract
  • Analysis of the quality of care provided to diabetic patients. Objective : The follow-up of diabetic patients in the northeast region of France was examined using the method recommended by the French High Health Authority. Methods : Health insurance databases were used to analyze patient monitoring between 2006 and 2008, highlighting those doctors who were not providing adequate care according to good practice guidelines. A system based on academic detailing was recently set up between these doctors and the medical consultants working for the Health Insurance Service. Patient follow-up was also examined between 2008 and 2010 to assess the impact of academic detailing on care consumption. Results : Regardless of the type of recommended examination, the number of patients who were examined at least once a year by a doctor involved in an academic detailing process significantly increased. By contrast, the follow-up of patients whose doctor was not involved in academic detailing remained unchanged. In some cases, the quality of follow-up care was poor. Other explanatory factors were also highlighted, including the type of treatment received by the patient, the fact of having a long-term illness and the area of residence of the patient. Conclusion : The impact of academic detailing highlighted in this study remains hypothetical because of the regression to the mean phenomenon. Further studies are needed to verify this hypothesis. Since the effectiveness of regular screening for diabetes complications is well established, medical consultants at the Health Insurance Service may be said to play a critical role.
  • Objectif : Le suivi médical des patients diabétiques de la région Nord-Est a été analysé au regard des recommandations établies par la Haute Autorité de santé. Méthodes : Á partir des bases de données de l’Assurance maladie, l’analyse du suivi médical des patients entre 2006 et 2008 a permis de cibler les médecins pour lesquels ce suivi s’est révélé insuffisant au regard des recommandations de bonne pratique. Ces médecins ont fait l’objet d’un échange confraternel (EC) avec les médecins-conseils du Service médical. Le suivi médical des patients a été analysé entre 2008 et 2010 afin de mesurer l’impact de ces EC sur le comportement de consommation de soins des patients. Résultats : Quel que soit le type d’examen recommandé, le taux de patients ayant bénéficié d’au moins un examen annuel chez les patients dont le médecin a fait l’objet d’un EC a significativement augmenté. A contrario, les patients dont le médecin n’a pas fait l’objet d’un EC ont vu leur suivi médical inchangé pour certains examens et le suivi était de moins bonne qualité pour d’autres. L’influence d’autres facteurs explicatifs a pu être mise en évidence : le type de traitement suivi par le patient, le fait d’être admis en affection de longue durée et le département de résidence du patient. Conclusion : L’effet des EC mis en évidence dans notre étude doit toutefois rester une hypothèse en raison des aléas liés au phénomène de régression vers la moyenne auquel il est exposé. Des études ultérieures permettront de vérifier cette hypothèse. Dans la mesure où l’efficacité d’un dépistage régulier des complications du diabète est bien établie, le rôle des médecins-conseils revêt toute son importance.
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  • SPUB_131_0077
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  • Organization and practice of health care
  • Pratiques et organisation des soins -- Recherches originales
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