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À propos de : How to get involved into physical activity, to learn how to manage with one’s disease: example of two patients’ experiences        

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  • How to get involved into physical activity, to learn how to manage with one’s disease: example of two patients’ experiences
  • S’engager dans une activité physique pour apprendre à gérer sa maladie : l’exemple de deux expériences de patients
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Abstract
  • Objectif : S’engager dans une activité physique (AP) sur recommandations médicales pour gérer une maladie chronique ne va pas de soi, surtout quand elle ne s’inscrit pas dans les « dispositions » sociales des patients, ou encore dans leurs habitudes antérieures. Notre objectif est d’analyser le processus d’engagement dans une activité physique adaptée (APA) de patients de générations différentes mais évoluant dans des dispositifs de soins et d’éducation «  à et via » l’APA. L’étude mobilise les concepts de «  trajectoire de maladie » et de «  carrière » de pratiquant d’APA pour appréhender l’impact du parcours de soin et d’éducation sur l’engagement de la personne dans une pratique physique régulière et pérenne. Méthodes : L’approche compréhensive, par entretiens et observation participante, objective une étude comparative entre l’expérience en AP de personnes adultes diabétiques adhérant à un réseau diabète, et celle de jeunes obèses évoluant dans un Réseau de Prévention et de Prise en charge de l’ Obésité en Pédiatrie. Résultats : Dans les deux dispositifs, les expériences en APA étudiées sont structurées par deux formes d’engagements successifs : l’entrée dans la pratique physique adaptée, intimement liée à la «  trajectoire de maladie » ; l’apprentissage de la perception des «  effets et du goût » de la pratique physique. Conclusion/Discussion : Dans les deux cas, si une co-construction progressive d’un nouveau rapport au corps et aux autres via la pratique physique est observée, les interactions entre tous les acteurs de la «  trajectoire » objectivent une temporalité de l’engagement dans la « carrière » propre à chaque patient.
  • How to get involved into physical activity, to learn how to manage with one’s disease: example of two patients’ experiences. Objective: It may be very difficult for people with a chronic disease to lastingly engage in Physical Activity (PA) on the basis of medical prescriptions, especially when it does not correspond to past habits or to their social dispositions. The objective of this study was to analyse the commitment process in regular Adapted Physical Activity (APA), for patients of different generations, involved in APA health education processes. The study was based on the concepts of “illness trajectory” and Adapted Physical Activity “career”, in order to understand the impact of care and education on the subject’s lasting commitment to regular physical activity. Methods: A comprehensive approach based on interviews and active participation, objectively leads to a comparative study between the PA experience of diabetic adults belonging to a diabetes network, and that of young obese subjects belonging to a Childhood Obesity Prevention and Management Network. Results: In the two situations, the APA experiences studied comprise two forms of successive involvement: initiation of adapted physical activity, closely linked to the “illness trajectory”; acquisition of the perception of the “effects and pleasure” of physical exercise. Conclusion/Discussion: In both cases, although progressive co-construction of a new relationship to the body and “others” was observed as a result of physical activity, the interactions between all partners in the “trajectory” demonstrate a time aspect to involvement in “the physical activity career”, that is specific to each patient.
article type
publisher identifier
  • SPUB_160_0109
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issue section title
  • 3 e partie : Activités physiques et gestion des pathologies -- Recherches originales
  • Part 3: Physical activity and disease management
is primary topic of



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