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À propos de : Designating the Golden Age: media and nostalgias of (g)old times and spaces        

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Title
  • Désigner l’âge d’or : médias et nostalgies d’un espace et d’un temps (a)dorés
  • Designating the Golden Age: media and nostalgias of (g)old times and spaces
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Abstract
  • After a short reflection on the problematic archival indexation of the Golden Age, this article discusses its recurrent characteristics. The Golden Age is close to the notion of vintage, which means the convergence of a technology, a practice and an innovative thinking that disposes of special narrative, aesthetic or technological qualities and likewise economic success. Settled in a precise time and space, mostly in the past, the Golden Age is often associated to nostalgic feelings. Those can also reveal the dark side of the Golden Age and at the same time offer the possibility to show the layers of a nostalgia that navigates in between (apparent) regression and prospective creativity.
  • Après introduction de la question problématique de l’indexation dans l’archive de l’âge d’or, cet article discute les caractéristiques récurrentes qui lui sont attribués. L’âge d’or est proche du vintage, à savoir la rencontre d’une technologie, d’une pratique, d’une pensée innovatrice, se distinguant en raison de ses qualités narratives, esthétiques ou technologiques et en proportion de son succès économique. Ancré dans un temps et un espace précis, souvent dans le passé, l’âge d’or se noue au sentiment nostalgique qui permet de révéler aussi le côté ombre de l’or tout en montrant les facettes d’une nostalgie qui balance entre (apparente) régression et créativité prospective.
article type
publisher identifier
  • TDM_027_0016
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issue section title
  • Dossier : L’Âge d’or
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