Documentation scienceplus.abes.fr version Bêta

À propos de : http://hub.abes.fr/edp/periodical/nss/2020/volume_28/issue_2/nss200037/w        

AttributsValeurs
type
Is Part Of
Subject
License
Title
  • La thèse interdisciplinaire en sciences de l’environnement, des défis à relever et des opportunités à saisir : regards de doctorants
Date
has manifestation of work
related by
Author
Abstract
  • Les incitations croissantes à l’interdisciplinarité viennent modifier les pratiques de recherche dès le doctorat. Les doctorants faisant le choix de l’interdisciplinarité peuvent se trouver livrés à eux-mêmes face aux défis méthodologiques et épistémologiques que cette approche peut entraîner. Ce texte témoigne d’un projet initié et conduit par trois doctorants se revendiquant d’une pratique interdisciplinaire des sciences de l’environnement. Il présente et analyse les résultats d’un questionnaire diffusé auprès de doctorants en sciences de l’environnement en France, notamment suite à une conférence organisée sur le thème de la thèse interdisciplinaire. L’article propose aussi des pistes de réflexion pour une meilleure intégration de l’interdisciplinarité dans le parcours doctoral.
  • Growing incentives towards interdisciplinarity in academic research bring about changes in research practices beginning at the PhD stage. PhD students choosing interdisciplinarity risk being left to their own resources when faced with related methodological and epistemological challenges. This article reports on a project conducted by three PhD students practicing an interdisciplinary approach in environmental sciences. It describes the results of a questionnaire sent to PhD students in environmental sciences in France, with inputs of a conference they organized on interdisciplinary PhD projects. Results from the questionnaire illustrate a wide diversity regarding the definitions, motivations, and benefits of interdisciplinarity, as well as the methods applied to collect and analyze data. We also suggest avenues for better integration of interdisciplinarity in the PhD process. Notably, a pragmatic approach to interdisciplinarity could help PhD students to get rid of doubts regarding their scientific legitimacy. Moreover, we suggest that PhD students develop a reflexive attitude in order to identify the methodological and epistemic implications of interdisciplinarity. However, this stance needs to be backed by some changes within the academic framework in order to alleviate the difficulties of PhD students and favor innovative research practices to tackle contemporary socio-environmental problems.
article type
publisher identifier
  • nss200037
Date Copyrighted
Rights
  • © P. Chassé et al., Hosted by EDP Sciences, 2020
Rights Holder
  • EDP Sciences
is part of this journal
is primary topic of



Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata