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  • L'organigramme dans les facultés de médecine : son importance pour un développement pédagogique durable
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  • External evaluation visits of medical schools frequently demonstrate the imperfect state of their formal organization. The flow chart constitutes its displayed expression. It is often imperfect and not well known, while being an essential lever for medical schools educational development. Proposition: To distinguish executive structures from providing structures.The former are at the decision-making level and are defined with by-laws. They are made of the Faculty Council and the Dean' s Office (or Executive Committee). Related to them are structures responsible of training programs, of medical school activities assessment and of research organization The latter are the providing structures. They are created by the executive and they report to it. Among these providing structures may be found the following entities : pedagogical faculty development, Continuing Medical Education, and production of teaching and learning material. Conclusion: The great variety of missions entrusted to schools of medicine must translate in structures and functions adapted to the requirements that ensue. The different logic that drives executive and providing structures must be well understood by leaders, faculty and students.
  • Contexte : Les visites externes d'évaluation des facultés démontrent fréquemment le caractère imparfait de leur organisation formelle. L'organigramme en est la représentation affichée. Il est souvent imparfait et méconnu, alors qu'il constitue un levier essentiel de développement pédagogique pour les facultés. Proposition : Distinguer les structures exécutives des structures prestataires. Les premières sont décisionnelles et obligatoirement définies par des statuts. Il s'agit du conseil de la faculté et du bureau exécutif. À côté d'elles se placent les structures responsables de l'organisation des études, de l'évaluation des activités et de la recherche. Les structures prestataires sont mandataires, c'est-à-dire dépendant des directives de l'exécutif. En font partie par exemple les structures responsables du développement pédagogique, de la formation médicale continue ou de la production des supports pédagogiques. Conclusion : La grande variation dans les missions confiées aux facultés de médecine doit se traduire dans des structures et des fonctions adaptées aux exigences qui en découlent. La logique différente qui anime les structures exécutives et prestataires doit être comprise par les responsables, le corps enseignant et les étudiants.
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