Documentation scienceplus.abes.fr version Bêta

À propos de : http://hub.abes.fr/edp/periodical/pmed/2011/volume_11/issue_3/pmed09047/w        

AttributsValeurs
type
Is Part Of
Subject
Title
  • Qu’est-ce qu’un bon médecin ?
Date
has manifestation of work
related by
Author
Abstract
  • Issue: The aim of all medical teachers is to promote the training of “good physicians”. To this end, there are numerous intuitive qualities, some of which are those of a “kind human being”. What qualities are required of a good physician? Methods: Methodically summarizing the existing literature through the study of the Medline database and the French public health database (BDSP) using the following keywords: “Good doctor” or “Good physician”. Included are studies carried out in the general context of medical care and published in English, French or Spanish. Personal viewpoints were excluded. Results: From 168 initial articles, 10 were selected for analysis. The populations examined involved between 103 and 1488 individuals. Five different viewpoints were evaluated: those of patients, physicians, physicians involved in teaching, medical students, and paramedical personnel. The number of qualities attributed to a “good physician” varied between 7 and 756 and were grouped into 3 categories: medical competencies, interpersonal competencies as they apply to the relationship with patients and colleagues, and moral/ethical aspects. Discussion and conclusion: These qualities are part of the responsibilities inherent to the medical profession. The charter of medical professionalism defines medical professionalism as the foundation of a social contract between physicians and society. Physicians involved in teaching have a moral duty to adhere to these concepts, whilst taking into account the complexity of their application in order to pass the concepts on to their students.
  • Problématique : Le but déontologique de tout médecin enseignant est de promouvoir la formation de « bons docteurs ». Intuitivement, ces qualités sont nombreuses. Certaines se confondent avec celles d’un « bon être humain ». Quelles sont les qualités requises pour être un bon médecin? Méthodes : Synthèse méthodique de la littérature par interrogation de la base Medline et BDSP à l’aide des mots-clés « Good doctor » or « Good physician ». Inclusion des études réalisées dans un contexte général de soins, publiées en anglais, français ou espagnol. Exclusion des réflexions personnelles. Résultats : Sur les 168 articles initiaux, sélection de 10 pour analyse. La population étudiée a comporté entre 103 et 1488 personnes. Cinq points de vue différents ont été envisagés : celui des patients, des médecins, des médecins enseignants, des étudiants en médecine et du personnel paramédical. Le nombre de qualités attribuées à un « bon médecin » a varié entre 7 et 756. Ces qualités ont été classées selon 3 catégories : les compétences médicales, les compétences relationnelles dans la relation avec le patient et dans la relation avec les collègues et les valeurs morales/éthiques. Discussion et conclusion : Ces qualités font partie des responsabilités inhérentes à la profession. La charte sur le professionnalisme médical définit le professionnalisme médical comme la base d’un contrat social entre les médecins et la société. Le médecin enseignant se doit d’appréhender ces notions en tenant compte de la complexité de leur application pour pouvoir les transmettre à ses étudiants.
article type
publisher identifier
  • pmed09047
Date Copyrighted
Rights
  • © 2011 EDP Sciences / Société Internationale Francophone d’Education Médicale
Rights Holder
  • EDP Sciences / Société Internationale Francophone d'Education Médicale
is part of this journal
is primary topic of



Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata