Documentation scienceplus.abes.fr version Bêta

À propos de : http://hub.abes.fr/edp/periodical/pmed/2014/volume_15/issue_1/pmed130041/w        

AttributsValeurs
type
Is Part Of
Subject
Title
  • Un service d’aide aux étudiants offert par des enseignants experts : la réussite de l’étudiant au cœur des préoccupations
Date
has manifestation of work
related by
Author
Abstract
  • Background: Academic council services are fundamental in medicine and health sciences programs where students are exposed to considerable stress, which can impact their academic performance and lead to dropping out. Objective: The paper presents a unique aid service, the student life assistant service, available at the faculty of medicine and health sciences (Faculté de médecine et des sciences de la santé - FMSS) of Université de Sherbrooke. Program description: The service consists of 22 faculty teachers who provide considerate and confidential help to all FMSS students who request it. Managed by a coordinator and an assistant dean it is designed to: 1) offer structured quality service from experienced teachers, 2) promote continuity and accessibility of service to students and 3) provide answers suited to student needs in terms of personal, academic and professional development. Discussion and conclusion: The service is increasingly popular among students. It brings together teachers from various FMSS academic programs who provide coaching, ongoing training and group progress tutoring, all of which fosters networking and experience sharing. Since the teachers are former students in the FMSS programs, they are able to share the experiences and difficulties they themselves went through. After 7 years spent on improving the service the faculty was convinced of its relevance and tangible contribution to student well-being and development.
  • Contexte : Les services de conseil académique sont fondamentaux aux programmes de médecine et des sciences de la santé car les étudiants subissent un niveau de stress important pouvant se répercuter sur la performance académique et conduire à l’abandon des études. Objectifs : Cet article rapporte l’expérience du service d’adjoints à la vie étudiante de la Faculté de médecine et des sciences de la santé (FMSS) de l’Université de Sherbrooke. Description et bilan d’activité du dispositif : Le service est formé de 22 adjoints qui offrent une aide bienveillante et confidentielle à l’ensemble des étudiants de la FMSS qui en font la demande. Il est encadré par un coordonnateur ainsi qu’une vice-doyenne et vise à : 1) rendre disponible un service structuré et de qualité offert par du personnel compétent ; 2) favoriser la continuité et l’accessibilité du service aux étudiants et : 3) offrir une réponse adaptée à leurs besoins au plan personnel, académique et de leur développement professionnel. Discussion et conclusion : Le service connaît une popularité croissante chez les étudiants. Il réunit des enseignants de plusieurs programmes d’études bénéficiant d’encadrement, de formations continues et évoluant en groupe, ce qui favorise le réseautage et le partage des expériences. Ces enseignants qui ont eux-mêmes étudié dans les programmes d’études de la faculté sont en mesure de partager avec les étudiants les expériences et difficultés qu’ils ont vécues. Les sept années d’expérimentation de ce service ont convaincu la FMSS de sa pertinence ainsi que de sa contribution réelle au bien-être et au développement des étudiants.
article type
publisher identifier
  • pmed130041
Date Copyrighted
Rights
  • © 2014 EDP Sciences / Société Internationale Francophone d’Education Médicale
Rights Holder
  • EDP Sciences / Société Internationale Francophone d'Education Médicale
is part of this journal
is primary topic of



Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata