Abstract
| - Diagnosing Attention Deficit Disorders might be difficult in the context of the presence of Anxiety Disorders, Depressive Disorders, Mental Retardation or intellectual precocity. Cognitive and neuropsychological assessments complement the clinical evaluation in eliciting and measuring objective attention deficits. Evaluating cognitive strengths and weaknesses of the child helps designing adequate School recommendations and individualizing treatment plans. Areas for improvement will form the basis for cognitive remediation which aims at training each cognitive function to a noticeable improvement. The cognitive and neuropsychological assessment is therefore entirely appropriate in the diagnostic and multidisciplinary care management processes.
- Le diagnostic du trouble déficitaire de l’attention peut être rendu difficile par la présence de troubles anxiodépressifs, de retard mental ou encore de précocité intellectuelle. Dans ce contexte, même si ce diagnostic repose sur l’entretien clinique, le bilan cognitif et neuropsychologique permet d’objectiver les déficits attentionnels, d’en évaluer l’intensité, de repérer les forces et les faiblesses de l’enfant. Connaître les forces de l’enfant favorise l’élaboration d’un projet d’accueil individualisé (PAI), d’un PPS (projet personnalisé de scolarisation), ou encore de préconisations aidant l’enfant dans ses apprentissages. Les points à améliorer seront la base d’une prise en charge de type remédiation cognitive, entraînant progressivement chaque fonction déficitaire jusqu’à une amélioration notable. Le bilan cognitif et neuropsychologique a donc tout à fait sa place dans une démarche diagnostique et de prise en charge pluridisciplinaire.
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