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  • Du virtuel psychique et de ses aléas : Hikikomori et relation d’objet virtuelle
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  • The brain is continuously building virtual representations that allow mental simulation and anticipation of likely actions. These representations and the imaginary worlds are two different matters, since representations are constantly connecting with information from sense organs permitting therefore an adaptation to reality. This connection may be interrupted in two ways. The first is by cutting all ties between the representations of expectations and the experience feedback. The subject then lives on hold, deprived of projects and future plans. This is the Hikikomori phenomenon, which is independent from screens. The second is by ignoring sensory information and considering the world to be such as we anticipate it to. The subject then would only accept the other in the prospect of the expectations he has of him. It is no longer just a psychological virtual object relation (or VOR) that is constantly changed by sensory information. His relationship to the other becomes virtual. This is what we have called VRO, a “virtual relationship to an object”. Although this is independent from the use of a screen, the mediation of a digital interface considerably increases the risk.
  • Le cerveau bâtit sans cesse des représentations virtuelles qui permettent la simulation mentale et l’anticipation d’acte possibles. Ces représentations sont distinctes des mondes imaginaires parce qu’elles s’articulent en permanence avec les informations des organes des sens pour permettre l’adaptation au réel. Cette articulation peut être interrompue de deux façons. La première est de couper tout lien entre les représentations d’anticipations et les retours d’expérience. Le sujet vit alors comme suspendu, sans projet et sans avenir. C’est le phénomène Hikikomori, qui est indépendant des écrans. La seconde est d’ignorer les informations sensorielles et de penser que le monde est tel qu’on l’anticipe. Le sujet n’accepte alors l’autre qu’à la mesure des attentes qu’il a sur lui. Il ne s’agit plus seulement d’une relation à un objet virtuel psychique (ou Rov) que les informations fournies par les sens tendent à modifier sans cesse. Sa relation à l’autre devient virtuelle. C’est ce que nous avons appelé la Rvo, pour relation virtuelle à un objet. Celle-ci est indépendante de l’utilisation d’un écran, mais la médiation d’une interface numérique en augmente considérablement le risque.
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