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À propos de : Using concept maps to describe the evolution in obese patients' knowledge and expectations following bariatric surgery        

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  • Using concept maps to describe the evolution in obese patients' knowledge and expectations following bariatric surgery
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  • Objectives: This study describes how the obese patient's initial mental states evolved two years after surgery and their perception of therapeutic education. Methods: Twenty-four patients reviewed during telephone interviews the concept map they had fulfilled before surgery. Patients' comments were analysed on the basis of their trend to confirm or refute their initial representations. Results: Twenty-three patients confirm most of their initial representations. Eight over twenty negative initial representations, often related to diet field, became positive; 21% positive initial mental states became negative in differents fields. Most of the added comments had negative tendency (17 over 23) and 6 were related to the patient's difficulties to cope with diet. Psychological and health consequences constitute the most important issues for 1/3 patients. Fourteen patients consider they have been well educated before intervention, 7 patients stress the importance of meeting other operated patients before surgery. Patients' recommendations for therapeutic education concern post operative pains, nutrition difficulties and risk of weight regain. Conclusion: This study demonstrates the quality of therapeutic education before surgery. The difficulties related to nutrition and weight regain stress the importance of long term therapeutic education promoting patients group discussion. The use of concept maps develops the patient self evaluation skill.
  • Objectif : Cette étude décrit l'évolution des états mentaux de patients 2 ans après une intervention chirurgicale de l'obésité et leur perception de l'éducation thérapeutique. Méthode : Vingt-quatre patients ont commenté au cours d'un entretien téléphonique leur carte conceptuelle élaborée avant l'intervention et leur perception de l'éducation. Les commentaires des patients ont été analysés selon leur tendance à confirmer ou infirmer leurs états mentaux initiaux. Résultats : Vingt-trois patients confirment la majorité de leurs représentations initiales. Huit des 20 représentations dans le domaine de l'alimentation initialement négatives deviennent positives. Inversement, 21 % des représentations positives deviennent négatives dans différents domaines. La plupart des commentaires ajoutés ont une tendance négative (7/20), 6 concernent les difficultés rencontrées avec l'alimentation. Les conséquences psychologiques et sur la santé sont les plus importantes pour 1/3 des patients. Quatorze patients estiment avoir été bien éduqués, 7 soulignent l'importance des rencontres avec des patients opérés avant l'intervention. Ils proposent d'améliorer l'éducation sur la douleur, les difficultés alimentaires et les risques de reprise de poids. Conclusion : Cette étude souligne la qualité de l'éducation thérapeutique réalisée avant l'intervention. Les difficultés relatives à l'alimentation et à la reprise de poids incitent à assurer un suivi éducatif dans le long terme en favorisant les échangent entre patients. L'utilisation des cartes conceptuelles a fait appel aux compétences d'auto évaluation des patients.
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  • © EDP Sciences, SETE, 2009
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