Abstract
| - Introduction: Adherence rate to drug treatment in schizophrenic patients is about 50%, linked to a 75% rate of re-hospitalization. Our study aimed at evaluating the impact of a Patient Education program targeting such patients on the rate of relapse inducing an hospitalization during a follow up period of 14 months. Material and methods: Thirty-three patients (4 groups) followed a cycle of 7 sessions during 2 months about disease education and treatment which are led by both psychiatrist and pharmacist. The control group of 29 patients followed usual care. Patients were evaluated at D-1, D0, M2, M8 and M14 by the psychiatrist and psychologist evaluator. Assessment tools are the PANSS scale, CGI scale, ROMI, scale, DAI and S-Qol questionnaires, and «inter-juge» evaluations. Results and discussion: At the end of 14 months, 31% of control group had been hospitalized versus. 12% for the experimental group. The difference is significant at M8 (33% compare to 4%). PANSS’s results show at M8 an increase of 37% of cooperation in experimental group (against -11%) and at M14 a decrease of 30% of depression. Conclusion: This study emphasizes the impact of a structured and multidisciplinary patient education program for psychotic patients (less relapses and clinical improvement). The maximal result appears within 6 months; a regular contact with patients seems necessary afterwards.
- Introduction : La schizophrénie est une pathologie chronique, la non-observance au traitement avoisinant les 50 %, avec, en résultat, un taux de ré-hospitalisation de 75 %. Cette étude évalue l’impact d’un dispositif d’éducation thérapeutique sur la diminution du taux de rechute avec hospitalisation à 14 mois, chez des patients psychotiques. Matériel et méthodes : Trente-trois patients (4 groupes) ont suivi un cycle (2 mois) de sept séances d’éducation à la maladie et au traitement, assurées par un psychiatre et un pharmacien. Le groupe témoin de 29 patients a été suivi dans les conditions habituelles. Chaque patient est évalué à J-1, J0, M2, M8 et M14 par le psychiatre traitant et un psychologue évaluateur. Les outils d’évaluation sont la PANSS, la CGI, l’échelle ROMI, les questionnaires DAI et S-QOL, des évaluations inter-juge. Résultats et discussion : En 14 mois, 31 % des patients témoins ont été hospitalisés, versus 12 % pour le groupe expérimental. La différence est significative à M8 (33 % versus 4 %). Les scores de la PANSS montre à M8 une augmentation de 37 % de la coopération dans le groupe expérimental ( versus -11 %), et à M14 une diminution de 30 % de la dépression ( versus 4 %). Conclusion : Cette étude met en évidence l’intérêt d’une démarche d’éducation thérapeutique pour les patients psychotiques, structurée, pluridisciplinaire (moins de rechutes et amélioration clinique). Le bénéfice est maximal dans les 6 premiers mois, et le maintien d’un contact régulier avec les patients semble nécessaire au-delà.
|