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À propos de : Study of cystic fibrosis patient skills acquisition using a pedagogical evaluation system        

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  • Study of cystic fibrosis patient skills acquisition using a pedagogical evaluation system
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  • Introduction: We developed a pedagogical evaluation system for assessing patient skills in the context of therapeutic patient education (TPE). Objectives: To use the pedagogical evaluation system to show how patient skills change at different points in their education program, and to investigate correlations between the different skills assessed. Methods: Forty-eight cystic fibrosis patients performed three evaluations each. A total of 144 evaluations were analyzed using statistical tests. Results: In general, patients’ skill assessment scores tended to go up over time. We found stable associations among the different self-care skills and between self-care and metacognitive skills, and less stable associations among the different adaptation to illness skills. The study failed to show any correlation between self-care skills and adaptation to illness skills. Conclusion: Improvements are suggested to increase the quality of the pedagogical evaluation system, the foremost being that all the different skills should be assessed using the same problem situation.
  • Introduction : Dans le cadre de l’ETP un dispositif d’évaluation des compétences du patient a été élaboré. Objectifs : Montrer à l’aide du dispositif, l’évolution des compétences des patients à différents temps de leur suivi éducatif, et étudier l’existence de corrélations entre les différentes compétences évaluées. Méthodes : Quarante-huit patients atteints de mucoviscidose ont réalisé 3 évaluations chacun. Un total de 144 évaluations a été analysé à l’aide de tests statistiques. Résultats D’une manière générale, les scores obtenus par les patients à l’évaluation de leurs compétences ont tendance à augmenter. Des associations stables sont retrouvées concernant des compétences d’auto-soins, des compétences d’auto-soins et métacognitives, et de façon moins stable des compétences d’adaptation à la maladie entre-elles. Cette étude n’a pas mis en évidence de corrélation entre des compétences d’auto-soins et celles d’adaptation à la maladie. Conclusion : Des propositions sont faites afin d’améliorer la qualité du dispositif : il s’agit principalement d’évaluer les différentes compétences à partir d’une même situation-problème.
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  • tpe110010
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  • © EDP Sciences, SETE, 2011
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