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À propos de : Evaluation of education program in an asthmatic cohort in a French Caribbean island        

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  • Evaluation of education program in an asthmatic cohort in a French Caribbean island
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  • Objective: This 3-year study assessed the effectiveness of the therapeutic education unit in the asthma school in Guadeloupe (France). Methods: The therapeutic education unit is an outpatient structure. First, patient acquisitions before and immediately after education were compared. Second, asthma control and morbidity indicators were evaluated 12 months after education by a telephone survey. Results: Over three years, 1177 patients were included. Different groups were constituted according to inclusion in the program at baseline, or their follow-up. The assessment carried out 12 months after education concerned 675 patients who were able to be contacted. Before and immediately after education, an evaluation showed improvement in all parameters such as control of inhalation technique, knowledge of the disease, compliance, and asthma control. The results showed a significant improvement in morbidity indicators. In contrast, patients who did not follow the education program had a significant increase in incidents after 12 months. Most of them were less than 15 years old. Discussion: In patients who followed the asthma education program, there was a significant decrease in morbidity criteria and an increase in quality of asthma control. However, patients lost to follow-up were most frequently teenagers. Conclusion: In Guadeloupe, where the prevalence of asthma and resulting hospitalizations are greater than in the other French departments, it is important to improve and to support education programs.
  • Objectif : Cette étude sur 3 ans a pour objectif d’évaluer l’efficacité d’un programme d’éducation thérapeutique (ETP) au sein de l’unique école de l’asthme en Guadeloupe. Méthodes : L’unité d’ETP est située au sein d’une structure ambulatoire. Dans un premier temps, les acquisitions des patients avant et immédiatement après éducation ont été comparées. Ensuite, le contrôle de l’asthme et les indicateurs de morbidité ont été évaluées 12 mois après par un entretien téléphonique. Résultats : Sur les 3 ans, 1177 patients ont été inclus. Plusieurs groupes de patients ont été suivis en fonction de leur adhésion initiale au programme, et en fonction de la possibilité d’une évaluation à 12 mois. L’évaluation 12 mois après éducation a pu concerner 675 patients recontactés. Avant et après éducation, l’évaluation montre une amélioration significative de tous les paramètres comme la technique d’inhalation, la connaissance de la maladie, l’observance et le contrôle de l’asthme. Les résultats montrent une persistance de l’amélioration des indicateurs de morbidité. Cependant, les patients n’ayant pas suivis le programme d’ETP avaient eu dans l’intervalle une augmentation significative des paramètres de morbidité, 12 mois après le contact initial. La plupart de ces patients étaient des adolescents. Discussion : Chez les patients ayant suivis le programme d’ETP, une diminution significative des critères de morbidité et une augmentation du contrôle de l’asthme ont été observés. Toutefois, la plupart des patients perdus de vue étaient des adolescents. Conclusion : En Guadeloupe, où la prévalence de l’asthme et le taux d’hospitalisations pour asthme sont plus élevés que dans les autres départements français, il est important de poursuivre et d’améliorer l’ETP.
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  • © EDP Sciences, SETE, 2012
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