Abstract
| - Background: The high prevalence of chronic diseases in western countries accompanies a simultaneous growth of multimorbidities. The effectiveness of the interventions on such patients shows limited evidence. Among these interventions, therapeutic patient education (TPE) has acquired a growing importance, but most of the TPE programs are still tailored on one disease and currently, no operational model for people with multimorbidity exists. The purpose of this study is to give an updated picture of TPE for patients with multimorbidity, analysing its characteristics and development as described by the international literature from 2004 to 2013. Methods: We have searched for studies on patient education for multimorbid patients from four databases: PubMed, EMBASE, CINAHL and Scopus, using the following keywords: multipatholog*, pluripatholog*, multiple chronic conditions, multimorbid*, polymorbid*, patient education, self-care, self-management, intervention, program*. Results: We selected 9 articles among 235 related specifically to TPE programs addressed to patients with two or more chronic conditions. We analyzed the characteristics of these studies: population, type of study, content, educational strategy of TPE programs, settings, health personal involved, bio-clinical, psychosocial and educational outcomes. The TPE programs do not seem to differ radically from those centered on an unique disease, except for the fact that they put the accent on the “transversal competencies”, like the understanding of the different diseases, drug management, nutrition and physical activity. This review confirms that, even if such TPE programs can be designed and bring some positive results for the patients, currently no operational model of patient education for people with multimorbidity exists.
- Problématique : La prévalence élevée des maladies chroniques dans les pays occidentaux s’accompagne d’une croissance simultanée de la pluripathologie. Cependant, les interventions ciblées sur les patients pluripathologiques n’apportent pas de résultats convaincants. Parmi ces interventions, l’éducation thérapeutique du patient (ETP) a acquis une importance grandissante, mais la plupart des programmes d’ETP concernent encore la monopathologie et il n’existe pas actuellement de modèle opérationnel conçu pour la pluripathologie. Le but de cette étude est d’apporter une illustration récente et une analyse des caractéristiques des pratiques d’ ETP pour des patients pluripathologiques à partir d’une revue de la littérature de 2004 à 2013. Méthodes : Nous avons effectué une recherche sur l’ETP pour des patients pluripathologiques à partir de quatre bases de données : PubMed, EMBASE, CINAHL et Scopus en utilisant les mots-clés suivants : multipatholog*, pluripatholog*, multiple chronic conditions, multimorbid*, polymorbid*, patient education, self-care, self-management, intervention, program*. Résultats : Nous avons sélectionné 9 articles parmi 235, traitant de programmes d’ETP pour des patients souffrant de deux maladies chroniques ou davantage. Nous avons analysé le contenu et les caractéristiques de ces programmes d’ETP : type d’étude, population concernée, stratégies pédagogiques utilisées, lieux d’éducation, typologie des éducateurs, résultats obtenus en termes d’indicateurs biocliniques, psycho sociaux et éducationnels. Ces programmes d’ETP ne semblent pas différer radicalement dans leur conception des programmes centrés sur une seule maladie, exception faite de l’accent mis sur les compétences «transversales» à atteindre par le patient, comme la compréhension de ses différentes maladies, la gestion d’un traitement complexe, l’amélioration de son alimentation et de son activité physique. Cette revue de la littérature confirme qu’une ETP pour patients pluripathologiques est possible et qu’elle apporte quelques résultats positifs pour les patients. Cependant, il n’existe pas encore de modèle opérationnel d’ETP convaincant pour ce type de patients.
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