Abstract
| - Introduction: Cognitive and memory impairment are more common and earlier in patients with type 2 diabetes and could hamper self-management. The relation to self-efficacy is largely unknown. Objectives: The purpose of this study was to evaluate associations between cognitive function and self-efficacy in disadvantaged patients with type 2 diabetes, in Reunion Island, in a context of high prevalence and poor metabolic control with high needs for self-management support. Methods: We held face-to-face questionnaires in 84 consecutive patients with type 2 diabetes (mean age 60 years; 54% of males; education \hbox{$\leqslant $} 8 yrs 60.7%; diabetes duration 12.7 ± 9.3 yrs; HbA1c 9.2 ± 2.7%) referred to secondary care settings. We assessed memory complaints using McNair, cognitive functions using MMSE, MOCA, FAB, the five words (5WT) tests, and we measured self-efficacy (self-confidence and outcome expectancies, 13 items). We performed multivariate regressions to study the association between self-efficacy and cognitive impairment, with adjustments for clinical and demographic factors. Results. Memory complaints were present in 36.9% of participants. Cognitive tests scores were low in 20.2% to 76.2% of patients. Self-efficacy was low, with high outcome expectancies, and was related to memory complaints, but not to other tests. Conclusions: Low self-confidence was related to memory complaints, but not to impaired executive function, in this population of poorly controlled type 2 diabetes individuals. In contrast, there was evidence of good understanding of outcome expectancies of health actions. Self-management programs should take into account memory complaints, which could hamper self-confidence in one’s ability to manage the complex health actions in the long term.
- Introduction : Les troubles cognitifs et de la mémoire sont fréquents et plus précoces en cas de diabète de type 2, avec des conséquences potentielles sur l’auto-gestion. Objectifs : L’objectif était d’évaluer les troubles cognitifs et l’auto-efficacité dans une population de patients diabétiques de type 2 défavorisée à la Réunion, dans un contexte de de besoins importants de soutien éducatif. Méthodes : Les questionnaires ont été administrés en face à face à 84 patients consécutifs adressés en services de diabétologie (âge moyen 60 ans, 54 % hommes; 60,7 % parcours scolaire < 8 ans; durée du diabète 12,7 ±9,3 ans; HbA1c 9,2 ± 2,7 %) : tests de McNair explorant les plaintes cognitives, MMSE, MoCA, FAB et test des 5 mots, explorant la mémoire et les fonctions éxécutives, enfin auto-efficacité explorant la croyance en l’efficacité des actions ( outcome expectancies) et la confiance en soi pour influer sur la maladie (self-confidence). Des analyses de régression multivariée ont été réalisées avec ajustement sur les critères cliniques et démographiques. Résultats : Les plaintes cognitives étaient présentes dans 36,9 % des cas. Les scores des tests cognitifs étaient bas chez 20,2 % à 76,2 % des patients. Les scores d’auto-efficacité étaient bas, portant sur la confiance en soi, alors que les scores de compréhension de l’efficacité des actions sur la santé (outcome expectancies) étaient élevés. Une relation était présente entre auto-efficacité et test de Mc Nair, mais pas avec les autres tests cognitifs et les fonctions dysexécutives. Conclusion : Les programmes d’éducation thérapeutique devraient prendre en compte l’existence de plaintes cognitives, qui sont un facteur potentiel d’altération de la confiance en sa propre capacité à gérer les actions complexes de santé sur le long terme.
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