Documentation scienceplus.abes.fr version Bêta

À propos de : http://hub.abes.fr/edp/periodical/tpe/2016/volume_8/issue_2/tpe160007/w        

AttributsValeurs
type
Is Part Of
Subject
Title
  • Évaluation d’un programme de formation en entretien motivationnel pour infirmiers
Date
has manifestation of work
related by
Author
Abstract
  • Introduction: Motivational interviewing is an approach mostly used in the context of addictions and has proved its value beyond this scope when motivation for a behaviour change must be strengthened or reinforced. Objective: The goal of this study is to evaluate a motivational interviewing training for care unit nurses through the evaluation tool MITI (Motivational Interviewing Treatment Integrity). Method: The training consisted of basic education for two days, followed by three individual coaching within a period of two years. The MITI questionnaire assesses both motivational spirit and relational technical skills. Results: 72 nurses received training in motivational interviewing representing 8 units of various specialities. The progression of skills after 2 coachings shows a significant progression of all MITI scores. Three coachings significantly improved even more all scores of the 5 MITI dimensions. Conclusion: The study shows a basic skill in motivational interviewing reached over 90% and a steady progression of the overall score regardless of age. The number of three coaching seems to be the minimum that can be offered to the nurses to develop skills in IM.
  • Introduction : L’entretien motivationnel (EM) est une approche pratiquée dans le cadre des addictions et qui a démontré son utilité chez les patients souhaitant changer de comportement. Objectif : L’objectif de cette étude est d’évaluer une formation en EM pour des infirmiers d’unité de soins, au moyen de l’outil d’évaluation MITI ( Motivational Interviewing Treatment Integrity). Méthode : La formation a consisté en un enseignement de base de deux jours, suivi de trois coachings individuels dans un délai maximal de deux ans. Le questionnaire MITI a permis d’évaluer à la fois l’adhésion à l’esprit motivationnel et les aptitudes techniques relationnelles. Résultats : 72 infirmiers ont bénéficié de la formation en EM, représentant 8 unités de spécialités médicales. L’évolution des compétences après deux coachings démontre une progression significative de tous les scores MITI. Trois coachings améliorent significativement encore plus l’ensemble des scores des cinq dimensions du MITI.Conclusion : L’étude montre une compétence de base en entretien motivationnel atteinte à plus de 90 % et une progression régulière du score global, indépendamment de l’âge. Le nombre de trois coachings semble le minimum à proposer aux infirmiers hospitaliers pour le développement de compétences en EM.
article type
publisher identifier
  • tpe160007
Date Copyrighted
Rights
  • © EDP Sciences, SETE, 2016
Rights Holder
  • EDP Sciences, SETE
is part of this journal
is primary topic of



Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata