Abstract
| - Almost 2 out of 3 smokers do not quit smoking after cancer diagnosis. The majority finds it hard to quit, and about half of them feel the need to be helped in the process. To date, there is no therapeutic patient education program based on the educational needs of smokers with cancer. In this article, we have performed a survey consisting in semi-structured interviews among 16 smoking volunteer cancer patients during their care pathway. The Patients were 12 women and 4 men aged 52 years ( ±12 years). An analytic approach based on their situations was carried out to identify their barriers, problems and resources. Educational needs were elaborated according to the methods issued from the works of Martin and Savary. Our study allowed the identification of two barriers, seven problems, including one particularly important during chronic diseases, and 10 resources among which one was specific for oncologic patients. Twelve educational needs were elaborated and discussed in regards with current data from the literature on tobacco addiction. Our work allowed a better understanding of the experience of smokers with cancer and opens new prospects to integrate therapeutic patient education within the major international recommendations in tobacco addiction.
- Près de 2 fumeurs sur 3 n’arrêtent pas de fumer après un diagnostic de cancer. La majorité trouve qu’il est très difficile d’arrêter et près de la moitié souhaite être aidé dans leur démarche. À ce jour, il n’existe pas de programme d’Éducation Thérapeutique du Patient (ETP) basé sur les besoins éducatifs des fumeurs ayant un cancer. C’est pourquoi, nous avons réalisé une enquête suivie dans le temps par entretiens semi-dirigés auprès de 16 patients fumeurs volontaires rencontrés au cours de leur parcours de soin. L’échantillon était constitué de 12 femmes et 4 hommes âgés de 52 ans ( ±12), ayant un cancer. Une démarche analytique, centrée sur leur situation, a été effectuée pour identifier leurs freins, leurs problèmes et leurs ressources. Les besoins éducatifs ont été élaborés selon la méthode issue des travaux de Martin et Savary et une confrontation avec les données de la littérature. L’étude a identifié deux freins et sept problèmes, dont 1 majoré par le contexte d’une maladie chronique, ainsi que 10 ressources dont 1 spécifique à la cancérologie. De plus, 12 besoins éducatifs ont été élaborés et sont discutés au regard des données de littérature actuelles en tabacologie. Ce travail permet de mieux comprendre le vécu des fumeurs ayant un cancer. Il ouvre des perspectives pour intégrer l’ETP dans les principales recommandations internationales en tabacologie.
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