This HTML5 document contains 15 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

PrefixNamespace IRI
marcrelhttp://id.loc.gov/vocabulary/relators/
vivohttp://vivoweb.org/ontology/core#
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n6http://hub.abes.fr/cairn/periodical/gen/
n8http://hub.abes.fr/cairn/periodical/gen/2002/issue_gen047/D33BF7C3840E3F33E053120B220A1712/m/
n2http://hub.abes.fr/cairn/periodical/gen/2002/issue_gen047/D33BF7C3840E3F33E053120B220A1712/
bibohttp://purl.org/ontology/bibo/
rdachttp://rdaregistry.info/Elements/c/
n13http://hub.abes.fr/cairn/periodical/gen/2002/issue_gen047/D33BF7C3840E3F33E053120B220A1712/authorship/
hubhttp://hub.abes.fr/namespace/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n11http://hub.abes.fr/cairn/periodical/gen/2002/issue_gen047/
rdawhttp://rdaregistry.info/Elements/w/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n10http://hub.abes.fr/cairn/periodical/cairn_typeart/
Subject Item
n2:w
rdf:type
bibo:Article rdac:C10001
dcterms:isPartOf
n11:w
dcterms:title
Generic Categories and the Order of Books: the Conditions for the Emergence of the Essay during the Period between the Wars Catégories génériques et ordre des livres : Les conditions d’émergence de l’essai pendant l’entre-deux-guerres
rdaw:P10072
n8:print n8:web
vivo:relatedBy
n13:1
marcrel:ctb
n2:oliveraphilippe
dcterms:abstract
Abstract. This article attempts to understand the conditions surrounding the late emergence of the “essay” as a category for classifying books. Starting from the observation that this category did not take hold as a genre until the period between the wars, the author begins by studying the editorial use of the “essay” in the order of Gallimard and Grasset catalogues, before going on to discuss the multiple meanings of the references that authorised this usage. Finally, he analyses this emergence as a response to the issue of the changing structure of literary production and the key access to the market given to supporters of “pure” literature. Résumé. Cet article s’attache à comprendre les conditions d’émergence tardive de l’« essai » comme instrument de classement des ouvrages. Partant du constat qu’il faut attendre l’entre-deux-guerres pour voir cette catégorie s’imposer comme un genre, il commence par étudier l’usage éditorial de l’« essai » dans l’ordre des catalogues Gallimard et Grasset, avant d’aborder la polysémie des références autorisant cet usage. Il analyse finalement cette émergence comme une réponse à l’enjeu que constitue l’évolution des structures de la production littéraire et l’accès au premier plan du marché des tenants d’une littérature « pure ».
hub:articleType
n10:articlederevue
hub:publisher-id
GEN_047_0084
hub:isPartOfThisJournal
n6:w
hub:IssueSectionTitle
Dossier