This HTML5 document contains 33 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

PrefixNamespace IRI
n17http://hub.abes.fr/cairn/periodical/psye/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
vivohttp://vivoweb.org/ontology/core#
marcrelhttp://id.loc.gov/vocabulary/relators/
n4http://www.idref.fr/034377565/
n10http://www.idref.fr/026896397/
n15http://hub.abes.fr/cairn/periodical/psye/2018/issue_psye612/
bibohttp://purl.org/ontology/bibo/
rdachttp://rdaregistry.info/Elements/c/
hubhttp://hub.abes.fr/namespace/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n2http://hub.abes.fr/cairn/periodical/psye/2018/issue_psye612/D33A400BB72C2F5FE053120B220A4740/
rdawhttp://rdaregistry.info/Elements/w/
n6http://hub.abes.fr/cairn/periodical/psye/2018/issue_psye612/D33A400BB72C2F5FE053120B220A4740/subject/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n12http://hub.abes.fr/cairn/periodical/psye/2018/issue_psye612/D33A400BB72C2F5FE053120B220A4740/authorship/
n14http://hub.abes.fr/cairn/periodical/psye/2018/issue_psye612/D33A400BB72C2F5FE053120B220A4740/m/
n8http://hub.abes.fr/cairn/periodical/cairn_typeart/
Subject Item
n2:w
rdf:type
bibo:Article rdac:C10001
dcterms:isPartOf
n15:w
dcterms:subject
n6:observationdirecte n6:estherbick n6:simbolizacionprimaria n6:pedagogia n6:pedagogie n6:symbolisationprimaire n6:observaciondirecta n6:bebe n6:bick n6:directobservation n6:infant n6:pedagogy n6:primarysymbolization
hub:subTitle
Une expérience pédagogique en lien avec la méthode d’observation directe du bébé selon Esther Bick
dcterms:title
Sensibiliser les étudiants à l’observation clinique du bébé Como familiarizar a los estudiandes con la observación clínica del bebé. Experiencia pedagógica con el método de observación directa del bebé de Esther Bick Sensitizing students to clinical infant observation: A pedagogical experiment using Esther Bick’s method of direct infant observation
rdaw:P10072
n14:web n14:print
vivo:relatedBy
n12:1 n12:2
marcrel:ctb
n4:id n10:id
dcterms:abstract
En este artículo evocamos los orígenes del método de observación analítica de Esther Bick. Los autores describen los principios fundamentales de esta analista y sus resultados terapéuticos. Describen también la experiencia de Salvador Celia con estudiantes de Medicina en la Universidad Luterana de Porto Alegre y la toman como punto de referencia en la Facultad de Medicina Necker y en la Universidad de Paris Descartes para realizar algo similar. Se trata de sensibilizar a los estudiantes con la vida psíquica de los bebé y los distintos aspectos de la simbolización primaria, así como aprender a tomar distancia de sus propias emociones y las de los demás. En esta esta experiencia pedagógica original los estudiantes se familiarizan con una semiología contra-transferencial muy útil para cualquiera de las distintas especialidades médicas que vayan a ejercer en el futuro. Après avoir rappelé l’histoire de la création de la méthode d’observation analytique des bébés par Esther Bick, les auteurs présentent les principes fondamentaux de celle-ci ainsi que les maillons de son effet thérapeutique. Après quoi, les auteurs rapportent l’expérience menée au Brésil à l’Université Luthérienne de Porto Alegre par Salvador Celia auprès des étudiants en médecine, à partir de laquelle ils ont mis en place à Paris, à la faculté de Médecine Necker de l’Université Paris Descartes, une expérience analogue visant à sensibiliser les étudiants à la vie psychique des bébés, aux différents aspects de la symbolisation primaire et à une juste distance à l’égard de leurs propres émotions ainsi qu’à l’égard de celles d’autrui. Expérience pédagogique innovante, elle introduit les étudiants à une sémiologie ouverte et contre-transférentielle susceptible de leur être utile, quelle que soit la spécialité médicale qu’ils choisiront ensuite. After reviewing the history of Esther Bick’s creation of the analytical method of infant observation, the authors present the fundamental principles of this method, along with the links in the chain of its therapeutic effect. The authors then report on the experiment carried out by Salvador Celia with medical students at the Lutheran University of Porto Alegre in Brazil, which they used as a model for a similar experiment at the Necker Faculty of Medicine at Université Paris Descartes. The experiment aims to sensitize students to the mental life of infants, the different aspects of primary symbolization, and the correct distancing of their own emotions and those of others. An innovative experiment in pedagogy, it introduces students to an open and counter-transferential semiology that will be of use to them whichever specialization in medicine they later choose to follow.
hub:articleType
n8:articlederevue
hub:publisher-id
PSYE_612_0377
hub:isPartOfThisJournal
n17:w
hub:IssueSectionTitle
Méthodologies et techniques