. "Organizational transformation and management fashions: transformation, imitation or innovation?"@en . . . "Organizational transformation and management fashions: transformation, imitation or innovation?. Since the pioneering work of Midler (1986) and Abrahamson (1991), management fashions have been especially investigated due to their impact on organizational transformation. However, majority of the studies devoted to this question investigates the notion of management fashion as a market phenomenon governed by supply and demand. In order to understand the organizational dynamics at work when adopting a fashion within an organization, Rovik (2011) initiated a new perspective on management fashions. This paper first aims to review the existing literature on this subject by embracing both perspectives. Then, we present a research agenda on the impact of management fashions on organizational transformation by distinguishing three variables related to the fashion in question, namely the spatial dimension, the dimension linked to action and the temporal dimension of the practice in question."@en . . "Depuis les travaux pionniers de Midler (1986) et d\u2019Abrahamson (1991), les modes en management sont \u00E9tudi\u00E9es notamment du fait de leur impact sur la transformation des organisations. Cependant, la majorit\u00E9 des travaux de recherche consacr\u00E9s \u00E0 cette question investigue la notion de mode manag\u00E9riale en tant que ph\u00E9nom\u00E8ne de march\u00E9 r\u00E9gi par une offre et une demande. Face \u00E0 cette vision, de r\u00E9cents travaux \u00E9mergent, notamment dans la lign\u00E9e de ceux initi\u00E9s par Rovik (2011), afin d\u2019appr\u00E9hender les dynamiques organisationnelles \u00E0 l\u2019\u0153uvre lors de l\u2019adoption d\u2019une mode au sein d\u2019une organisation. Cet article a pour objectif de faire l\u2019\u00E9tat des lieux des connaissances accumul\u00E9es sur ce sujet en embrassant ces deux perspectives. Cela nous permettra dans un second temps d\u2019\u00E9tablir un agenda de recherche sur le th\u00E8me de l\u2019impact des modes en management sur la transformation des entreprises en distinguant notamment trois variables li\u00E9es \u00E0 la mode en question, que sont la dimension spatiale, la dimension de l\u2019action et la dimension temporelle de la pratique \u00E0 la mode."@fr . . . . . . . . "QDM_182_0065" . . . "La mode est \u00E0 la transformation\u00A0: transformer, mimer ou innover\u00A0?"@fr . . . "Question(s) de transformation" . "Un agenda de recherche sur l\u2019impact de la diffusion d\u2019une mode sur la transformation des organisations" . .