. . "The nurse preceptor holds a specific role in the healthcare staff linked with both educational and nursing cultures. This article presents the analysis of the training program developed at the CHUV (Switzerland). The analysis indicates how the training model centered on the fields of nursing and education, improves the development of a bi cultural identity, and the implementation of the preceptorship role. This training model effectively enables nurse preceptors to support students learning in a care perspective and allow them to cope with the potential conflicts between educational and nursing approaches. An evaluation of the training experience and some potential directions for the program are discussed."@en . . . "Praticien formateur en soins infirmiers\u00A0: tisser les comp\u00E9tences de soignant et de formateur pour un changement de r\u00F4le"@fr . . . . . . "RSI_090_0086" . . . . . . . "L\u2019infirmier praticien formateur occupe une place particuli\u00E8re dans une \u00E9quipe de soins du fait de sa double appartenance. Cet article pr\u00E9sente l\u2019analyse d\u2019un dispositif de formation de praticien formateur mis en \u0153uvre au CHU Vaudois (Suisse). Cette analyse montre comment le travail conjoint sur les axes du soin et de l\u2019\u00E9ducation favorise la transition du r\u00F4le d\u2019infirmier r\u00E9f\u00E9rent \u00E0 celui de praticien formateur et la construction d\u2019une identit\u00E9 professionnelle bi-culturelle. Le praticien, ainsi form\u00E9, peut effectivement accompagner les apprenants dans une perspective soignante et mieux g\u00E9rer les tensions \u00E9mergeant de la confrontation des diff\u00E9rentes logiques en pr\u00E9sence. Une \u00E9valuation de l\u2019exp\u00E9rience et des pistes de d\u00E9veloppement pour le dispositif de formation sont pr\u00E9sent\u00E9es."@fr . "Variation" . . . . .