"Passionate Immediacy\u00A0: Wittgenstein and Cavell on Desire in Children\u2019s Philosophizing and Early Childhood Education"@en . . . . . "This paper explores the philosophy of young children. How can philosophy happen in early childhood? What does it mean to hear philosophy in young children\u2019s expressions? What kind of listening does it require? To explore such questions the paper turns to the ordinary language philosophy of John Austin, Ludwig Wittgenstein, and Stanley Cavell, and particularly Cavell\u2019s discussion of Austin\u2019s elaboration on the notion of performative utterances. Cavell draws out a passionate dimension of philosophizing that involves not just \u00AB\u00A0the responsibility of implication\u00A0\u00BB, as Cavell puts it, but also \u00AB\u00A0the rights of desire\u00A0\u00BB. The paper suggests that in order to see the philosophical aspects of children\u2019s questions and expressions, we need to listen to how children use particular expressions, which involves understanding the context, the place, and the body. Going on from Cavell, the paper concludes that there are passionate dimensions of children\u2019s philosophical expressions that call for improvisatory responses - a pedagogy of immediacy."@en . . "ACO_172_0039" . . . . . . "L\u2019imm\u00E9diatet\u00E9 passionn\u00E9e\u00A0: Wittgenstein et Cavell sur le d\u00E9sir et la philosophie incarn\u00E9e dans la petite enfance"@fr . . "Articles" . "Cet article explore la philosophie des jeunes enfants. Peut-on concevoir l\u2019\u00E9mergence d\u2019une philosophie dans la petite enfance\u00A0? Qu\u2019est-ce que cela signifie d\u2019entendre les expressions des enfants comme philosophiques\u00A0? Quel genre d\u2019\u00E9coute est-ce que cela requiert\u00A0? Afin de r\u00E9pondre \u00E0 ces questions, un d\u00E9tour par la philosophie du langage ordinaire de J. L. Austin, de L. Wittgenstein et de S. Cavell sera n\u00E9cessaire. Je me r\u00E9f\u00E8rerai en particulier \u00E0 la r\u00E9\u00E9laboration de la notion austinienne d\u2019\u00AB\u00A0\u00E9nonc\u00E9s performatifs\u00A0\u00BB par Cavell. En effet, ce dernier sugg\u00E8re de s\u2019int\u00E9resser \u00E0 la dimension \u00AB\u00A0passionn\u00E9e\u00A0\u00BB de l\u2019acte de philosopher qui n\u2019implique pas seulement \u00AB\u00A0la responsabilit\u00E9 de l\u2019implication\u00A0\u00BB, mais aussi \u00AB\u00A0les droits du d\u00E9sir\u00A0\u00BB. Afin de voir les aspects philosophiques des questions et des expressions des enfants, nous devons \u00E9couter la mani\u00E8re dont les enfants font usage d\u2019expressions particuli\u00E8res, un usage qui pr\u00E9suppose notamment une certaine compr\u00E9hension du contexte, du lieu, et du corps dans lesquels ces expressions se manifestent. Avec Cavell, nous arriverons \u00E0 la conclusion qu\u2019il existe une dimension passionn\u00E9e des expressions philosophiques des enfants qui demandent des r\u00E9ponses improvis\u00E9es, autrement dit une p\u00E9dagogie de l\u2019imm\u00E9diatet\u00E9."@fr .