This HTML5 document contains 15 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

PrefixNamespace IRI
marcrelhttp://id.loc.gov/vocabulary/relators/
vivohttp://vivoweb.org/ontology/core#
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n5http://hub.abes.fr/cairn/periodical/marg/
n2http://hub.abes.fr/cairn/periodical/marg/2009/issue_marg009/D33CD4D79DBB45A1E053120B220AC647/
bibohttp://purl.org/ontology/bibo/
rdachttp://rdaregistry.info/Elements/c/
hubhttp://hub.abes.fr/namespace/
n14http://hub.abes.fr/cairn/periodical/marg/2009/issue_marg009/D33CD4D79DBB45A1E053120B220AC647/authorship/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n9http://hub.abes.fr/cairn/periodical/marg/2009/issue_marg009/D33CD4D79DBB45A1E053120B220AC647/m/
rdawhttp://rdaregistry.info/Elements/w/
n6http://hub.abes.fr/cairn/periodical/marg/2009/issue_marg009/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n10http://hub.abes.fr/cairn/periodical/cairn_typeart/
Subject Item
n2:w
rdf:type
bibo:Article rdac:C10001
dcterms:isPartOf
n6:w
dcterms:title
‪Dépolitisation de l’art et pratiques de responsabilisation : quand le désengagement artistique appelle la tactique de l’usage‪ De-politicisation of Art and Practices of Gaining Responsibility : When Artistic De-involvement Calls for Usage Tactics//
rdaw:P10072
n9:web n9:print
vivo:relatedBy
n14:1
marcrel:ctb
n2:bisetsebastien
dcterms:abstract
Certaines pratiques artistiques actuelles ont déplacé l’utopie moderniste - « comment fait-on pour tout reconstruire ? » - vers des micro-utopies de proximité : « comment habiter autrement ces lieux ? ». Il s’agit d’une portée politique indirecte de l’œuvre dont l’usage introduit des enjeux individuels et sociaux : améliorer le réel et le vécu quotidien. À l’ère de l’industrie culturelle, l’engagement des artistes passe par un positionnement vis-à-vis de ce paysage culturel. Comme ouvrier « qualifié » de la post-production du « tout culturel », l’artiste ne cherche pas tant à réveiller des consciences aliénées qu’à proposer des dispositifs « apte à faire bifurquer la subjectivité ». Some recent artistic practices have displaced modernist utopia - “how do we build everything anew ? - towards micro-utopias of proximity : “how does one live differently in these places ? It is about indirect political consequences of artworks whose use leads to individual and social goals : improving real and everyday experience. In an era of cultural industry, the artists’ involvement implies taking a stance against this cultural landscape. As a “specialised” post-production worker of the “all encompassing cultural world”, the artist doesn’t seek so much to waken alienated consciousnesses as to propose devices “that could bifurcate subjectivity”.
hub:articleType
n10:articlederevue
hub:publisher-id
MARG_009_0036
hub:isPartOfThisJournal
n5:w
hub:IssueSectionTitle
Thématique « Irresponsabilité de l’art ? »