. . . . . . . "Impact of lubricant contamination with water on hydrodynamic thrust bearing performance"@en . . . . . . "Several studies have been carried out in order to describe the impact of water-contaminated lubricants on lubrication performance. One approach considers the water-contaminated oil as a homogeneous lubricant with physical characteristics varying with water concentration. The presented work is being achieved in order to experimentally validate this theory. First investigations showed that the variation of contaminated lubricant viscosity has the most significant effect on lubricating performance. Consequently, the lubricant viscosity is the only parameter taken into account in this study. Thus, based on the rheological measurements, water-in-oil emulsion viscosity has been modelled according to water concentration and temperature. Water concentration was considered relatively to total mass of oil: the mass concentration varied then from 0 to 7% and temperature from 10 to 80 \u00B0C. Viscosity modelling was then used to perform the numerical simulations of a hydrodynamic thrust bearing supplied with water contaminated oil. Finally, the experimental validation will be done by measuring various bearing characteristics like the film/pad temperature, the film thickness and the friction torque on a tilting pad thrust bearing test rig."@en . . . . . "Plusieurs \u00E9tudes ont \u00E9t\u00E9 r\u00E9alis\u00E9es dans le but de d\u00E9crire l\u2019impact de la pollution des lubrifiants par de l\u2019eau sur la lubrification. Une approche admissible pour r\u00E9pondre \u00E0 cette probl\u00E9matique, consid\u00E8re l\u2019huile pollu\u00E9e par de l\u2019eau comme un lubrifiant homog\u00E8ne dont les caract\u00E9ristiques physiques varient avec la concentration d\u2019eau. Le travail pr\u00E9sent\u00E9 a pour but de valider cette th\u00E9orie. Les premi\u00E8res investigations ont montr\u00E9 que la variation de la viscosit\u00E9 du lubrifiant pollu\u00E9 poss\u00E8de la plus grande influence sur les performances de lubrification. Nous ne consid\u00E9rerons donc dans cette \u00E9tude que la variation de viscosit\u00E9 du lubrifiant avec la pollution. Ainsi, la viscosit\u00E9 de l\u2019\u00E9mulsion d\u2019eau dans de l\u2019huile a \u00E9t\u00E9 mod\u00E9lis\u00E9e en fonction de la concentration d\u2019eau et de la temp\u00E9rature. La mod\u00E9lisation a \u00E9t\u00E9 effectu\u00E9e pour des conditions allant jusqu\u2019\u00E0 7 % massique en eau et jusqu\u2019\u00E0 80 \u00B0C. Les r\u00E9sultats de cette mod\u00E9lisation ont \u00E9t\u00E9 utilis\u00E9s pour le calcul des caract\u00E9ristiques statiques d\u2019une but\u00E9e hydrodynamique aliment\u00E9e par une huile pollu\u00E9e par de l\u2019eau. Enfin, les caract\u00E9ristiques de lubrification, telles que le champ de temp\u00E9rature \u00E0 l\u2019interface film/patin, l\u2019\u00E9paisseur du film d\u2019huile ainsi que le couple de frottement, sont \u00E0 mesurer sur un banc d\u2019essais de but\u00E9e hydrodynamique \u00E0 patins oscillants."@fr . . "mi100120" . . . . . . .