Abstract
| - Purpose of research:The purpose of this research was to promote the involvement and intervention of patient-partners (PPs) in collective sessions of therapeutic patient education (TPE), including training and support for the implementation of these sessions, in co-facilitation with a health professional (HP). Therefore, the matter was to co-construct a training model, to experiment with its implementation and to define favorable conditions for this collaboration. Methods: Collaborative research oriented by the design, led by a steering committee representative of different categories of stakeholders, which has been spread over 2 years, in Paris area and Montpellier, in 4 phases: 1/ exploration (bibliographic review and investigation); 2/ recruitment of PPs affected by different pathologies; 3/ implementation and evaluation of PPs training in inter-pathology; 4/ implementation and evaluation of co-facilitated group sessions. Results: 35 patients solicited, 24 (69%) included. Of these, 22 (92%) completed the training entirely; 17 sessions were conducted in co-facilitation (15 planned) for 151 patients (150 expected). Satisfaction rates for PPs, HPs and patient beneficiaries were very high. Conclusions: This research validated a training model for patient-partners in therapeutic education and identified some conditions that could facilitate their integration into TPE programs.
- But de l’étude : L’objectif de cette étude était de favoriser l’implication et l’intervention des patients-intervenants (PI) dans des séances collectives d’éducation thérapeutique du patient (ETP), notamment par une formation et un accompagnement à la mise en place de ces séances, en coanimation avec un professionnel de santé (PDS). Il s’agissait donc de coconstruire un modèle de formation, d’expérimenter un début d’application et de définir des conditions favorables à cette collaboration. Méthodes : Il s’agit d’une recherche collaborative orientée par la conception (RoC), menée par un comité de pilotage représentatif des différentes catégories d’acteurs concernés, qui s’est déployée sur deux ans, en Région parisienne et à Montpellier. La recherche a comporté quatre phases : 1/ exploration (revue bibliographique et enquête) ; 2/ recrutement des PI concernés par différentes pathologies ; 3/ mise en œuvre et évaluation de la formation des PI en interpathologie ; 4/ mise en œuvre et évaluation des séances collectives coanimées. Résultats : Parmi les 35 patients sollicités, 24 (69 %) ont accepté de participer à l’étude et 22 (92 %) ont suivi la formation dans son intégralité ; 17 séances ( vs 15 initialement prévues) ont été réalisées en coanimation avec les PDS pour 151 patients bénéficiaires ( vs 150 prévus). Les taux de satisfaction des PI, PDS et patients bénéficiaires ont été très élevés. Conclusions : Cette recherche a permis de valider un modèle de formation pour les PI en éducation thérapeutique et de préciser quelques conditions pouvant faciliter leur intégration dans les programmes d’ETP.
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